Terugblik High Growth Forum 2015

Donderdag 11 juni vond in Inn Style de 12e zonnige editie van het High Growth Forum plaats. Het High Growth Forum is hét jaarlijks terugkerende groei-evenement waarbij ambitieuze groeiondernemers samenkomen om met elkaar te sparren. Het was een fantastische dag!

Opening High Growth Forum 2015

De dag werd geopend door een LedPoi act om de aanwezigen op spectaculaire wijze welkom te heten. Daarna was het de beurt aan Joop de Jong, directeur Port4Growth. Hij inspireerde het publiek door symbolisch afscheid te nemen van de termen ‘concurrentie’, ‘bedrijfsmuren’ en de relatie ‘leverancier-klant’. In de loop van de dag kwam vooral Joops standpunt dat concurrenten niet bestaan nog vaak ter sprake en was wel duidelijk dat de meningen hierover sterk uiteenliepen. Zijn boodschap was daarnaast: “Ontmoet vandaag iemand die je niet kent, maak gebruik van alle aanwezige andere ondernemers en experts om door te groeien en geniet vooral”.

Opening zaal Joop


Crowdynews, een bedrijf zonder concurrenten
Edwin Kuipers, oprichter en eigenaar van het Groningse bedrijf Crowdynews verscheen na een introductie door Sven Kockelmann op het podium. Crowdynews is een platform dat relevante social media berichten verzamelt en filtert en deze berichten ‘realtime’ publiceert samen met populaire nieuwsberichten. Deze dienst voorziet uitgeverijen met nieuwe inkomstenstromen en vergroot inhoud met sociale media bronnen zoals Twitter, Facebook, YouTube, Instagram en Vimeo.

Edwin 2

Sinds de oprichting in 2007 groeit Crowdynews hard en is er nog geen ander bedrijf opgestaan die deze dienst kan aanbieden. Edwin geeft dan ook gelijk toe dat de groei nu moet plaatsvinden voor er een concurrent bijkomt. Crowdynews opereert wereldwijd met klanten als de Chicago Tribune en de Washington Post in de VS, uitgeverijen in Latijns Amerika en Azië en Wegener in Nederland. De enorme groei die Crowdynews doormaakt (momenteel 20% per maand) moet natuurlijk gefinancierd worden en daarom is Edwin vanaf het allereerste moment bezig financieringsmogelijkheden te vinden. In het kader van een van de thema’s van het High Growth Forum van dit jaar, financiering , hadden we Edwin dan ook gevraagd zijn zoektocht vanaf de bekende drie F-en (Family, Friends en Fools) tot de laatste investering van 2,5 miljoen door investeringsfonds Inkef samen met de Singapore Press Holding afgelopen januari. Edwin legde uit dat hij vanaf het begin zijn investeerders heeft verzameld in een groep van toezichthouders. Behandel de groep van aandeelhouders goed en houdt ze geïnformeerd was zijn tip. Edwins advies was ook om te allen tijde aan het stuur te blijven en de controle niet te verliezen over deze groep. Ook zoekt Edwin voornamelijk investeerders buiten Nederland. Zo heeft hij in 2011 een Franse investeerder gevonden. Vanwege de aantrekkelijke belastingregels in Frankrijk voor investeerders was dit een goede partij. Daarnaast heeft de Innovatie Desk van ABN Edwin goed geholpen aan een netwerk en tips en ideeën voor verdere financiering.

Talkshow
Daarna volgde een talkshow onder leiding van Sven Kockelmann met als tafelgasten Joop de Jong, Pieter Waasdorp (directeur ondernemerschap Ministerie van Economische zaken), Barbara Baarsma (Econome en kroonlid van de SER), Sander Middendorp (Financiering Rabobank Nederland) en Atilla Aytekin (ervaren ondernemer). Onderwerpen waren ‘ Nederland grenzeloos’ en ‘Financieren, maar dan anders’. Sven was een goede discussieleider en belichtte ieders standpunt over deze thema’s. Sven voelde ondertussen Pieter Waasdorp nog aan de tand of zijn ministerie nog advies had uitgebracht over de nieuwe belastingenplannen van het kabinet, maar Pieter liet zich hierover geen uitspraak ontlokken. Uiteraard kwam ook de discussie weer op gang over de uitspraak van Joop dat concurrentie niet bestaat.

Talkshow

Na de talkshow konden alle aanwezigen deelnemen aan interessante Masterclasses, persoonlijke adviesgesprekken of de dialoog aangaan met experts op het Financieringsplein en Internationalisatieplein. Tussen alle activiteiten door werd er uiteraard voor de inwendige mens gezorgd.

Inspirerende Masterclasses
Tijdens het High Growth Forum verzorgden partners Masterclasses waarbij dieper in werd gegaan op groeithema’s en groeivragen. De ondernemers konden in drie rondes aansluiten bij de masterclasses. De masterclasses werden dit jaar verzorgd door DPA (Ondernemen in de markt van flexibele arbeid), RedKiwi (online marketing: lifehacking voor B2B!), RVO (Internationalisering, Financiering en Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT)), Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Wet Werk en Zekerheid) en de NCD (Nederlandse vereniging voor Commissarissen en directeuren) (Heb jij al een Kitchen Cabinet?)

Adviesgesprekken
Een aantal van onze partners zijn één op één met ondernemers in gesprek gegaan. In de persoonlijke adviesgesprekken van 20 minuten werden vragen die aansloten op één van de thema’s behandeld. Thema’s liepen uiteen van Supply Chain Planning (Philips Industry Consulting) tot PR als Groeiversneller in het buitenland (ANP) en van de Circulaire Economie (MVO Nederland) tot Leidinggeven (Krauthammer).

Internationalisatieplein en Financieringsplein
Ook konden de bezoekers de verschillende tafels op de pleinen bezoeken. Op deze pleinen waren twee ecosystemen gecreëerd door op beide pleinen een breed palet aan partijen/aanbieders te verzamelen die iets voor de ambitieuze ondernemer kan betekenen op het gebied van Financiering en/of Internationalisering. Er konden maximaal 9 gesprekken worden gevoerd door de bezoekers met de experts. De pleinen werden druk bezocht en de bezoekers gaven aan nuttige tips en adviezen te hebben ontvangen. Port4Growth houdt deze ecosystemen intact en voor een volledig overzicht van alle aanbieders met contactgegevens, klik hier voor het ecosysteem Financiering en hier voor het ecosysteem Internationalisering.

Pleinen

Bugaboo: ‘Het gaat helemaal niet om de kinderwagen’
Mieke Veldhuis (CSO van Bugaboo) sloot de dag af met haar verhaal over de internationale expansie en groei van Bugaboo. Mieke werkt bijna vanaf de oprichting bij Bugaboo en heeft dus de hele ontwikkeling meegemaakt. Mieke lichtte toe hoe het ooit begon met een andere kijk op mobiliteit en inmiddels heeft Bugaboo een eigen fabriek in Xiamen (China), 2 eigen merk winkels, 14 Bugaboo kantoren wereldwijd, zitten ze in 52 landen, zijn er 2500 retailers en 1200 geweldige Bugaboo medewerkers. Mieke vertelde boeiend over hoe ze met Bugaboo verhalen willen vertellen en welke introducties en samenwerkingen met bijvoorbeeld designers zijn aangegaan die, net zoals Bugaboo, erg eigenwijs zijn. Innovatie is hun belangrijkste ‘business driver’. Omdat ze alles financieren vanuit eigen cashflow kunnen ze de tijd nemen om nieuwe introducties pas te introduceren als het goed is. Mieke wilde al wel vertellen dat ze volgend jaar een nieuw product gaan lanceren, maar hoe onze dagvoorzitter Sven Kockelmann zijn best ook deed, om haar te laten vertellen wat dit dan zou worden, hield Mieke haar lippen stijf op elkaar. Aan het einde van de presentatie liet Mieke ons een film zien die ze expres aan het einde wilde laten zien omdat ze anders te geëmotioneerd zou zijn om nog verder te kunnen praten. En inderdaad, wat Mieke al voorspelde gebeurde. Je kunt dus zeker concluderen dat Mieke een zeer gepassioneerde directeur is. Ze sloot af met een paar tips voor de ondernemer, waaronder ‘If you want to be 100% sure, you will be 100% late’ (Ibrahim Ibrahim), maak keuzes, blijf in beweging en om te groeien moet je nieuwe producten introduceren, nieuwe kanalen aanboren en nieuwe landen betreden.

Mieke

Port4Growth bedankt iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze succesvolle en inspirerende dag. Speciale dank aan alle aanwezige ondernemers die kennis en ervaringen hebben gedeeld met collega-ondernemers om ze te helpen doorgroeien.

Graag tot volgend jaar!

Ambitieuze groeiondernemers ontmoeten?